Autobusy w Bangkoku są popularnym środkiem publicznego transportu w większości wśród miejscowych. Turyści rzadko korzystają z nich, ze względu na dość skomplikowaną sieć komunikacyjną, rozległość stolicy Tajlandii, brak oznakowań w języku angielskim, gorący klimat czy też niewygodę. Poruszanie się taksówką, moto taxi, czy lokalnymi łodziami jest tanie i łatwe w porównaniu do autobusów.
Bangkok Mass Transit Authority (BMTA), pod jurysdykcją Ministerstwa Transportu i Komunikacji, jest odpowiedzialne za dostarczenie transportu autobusowego dla osób mieszkających i pracujących w Bangkoku i pobliskich prowincjach. BMTA zarządza ponad 100 trasami, obsługiwanych przez ponad 3000 autobusów. Istnieją również prywatne autobusy i minibusy.
Jak znaleźć informacje o liniach autobusów w Bangkoku
Jeśli koniecznie chcecie podróżować autobusem, wpierw trzeba poznać trochę mapę Bangkoku, następnie wyszukać informację na temat linii i jej destynacji. Nie jest to trudne Google Maps ma dobrze opracowany transport, wystarczy wybrać punkt docelowy i końcowy, wybrać opcję autobusów, aby otrzymać informację jaką linią możemy dojechać do naszej wybranej destynacji.
Na oficjalnej stronie znajdziemy też dokładne informacje na temat sieci i linii połączeń.
Rozkład jazdy autobusów w Bangkoku
Autobusy w stolicy Tajlandii nie mają rozkładów, to niemożliwe, aby przyjeżdżały na określoną godzinę w określone miejsce, korki tutaj potrafią zatrzymać ruch na dłuższy czas. Poszczególne linie mają określoną liczbę pojazdów, które kursują, w zależności od jej popularności jest więcej lub mniej autobusów, wiec na przystanku mogą pojawiać się w odstępach paru do parudziesięciu minut.
Jeśli już wiesz jakim numerem autobusu możesz dostać się do miejsca docelowego, wystarczy że pójdziesz na przystanek i będziesz czekać. Jeśli jest niewielu ludzi na przystanku, pamiętaj aby zasygnalizować, zamachać ręką, gdyż kierowcy zatrzymują się na żądanie.
Bilety autobusowe w Bangkoku
Bilety kupuje się wyłącznie w autobusie, po wejściu do pojazdu wystarczy że zajmiesz miejsce, podjedzie do ciebie osoba sprzedająca, spyta się o destynację i powie cenę, zbierze pieniądze i wyda bilet. Pamiętaj o posiadaniu małej gotówki i o zachowaniu biletu, ciekawostką jest, że pomimo iż bilety są sprzedawane wszystkim pasażerom, bo nie ma jak uniknąć ticketera, zdarzają się kontrole.
Ceny wahają się od 6 – 40 Bahtów w zależności od rodzaju autobusu, długości przejechanej trasy. W niektórych autobusach ceny są takie same na całej trasie.
Rodzaje autobusów w Bangkoku
Wsiadając do autobusu należy uważać, aby dopasować jego numer z typem (kolorem) linii, na przykład niebieski autobus nr 15 nie zawsze pojedzie taką samą trasą jak czerwony lub zielony autobus nr 15. Podobnie jest z dodatkowymi oznaczeniami np. 73 i 73ก, autobusy w pewnym momencie pojadą inną trasą.
W Bangkoku rozróżniamy parę rodzajów autobusów.
Kremowe – pomarańczowe
Kremowe, pomarańczowe autobusy są klimatyzowane i najbardziej przestronne. Opłata rozpoczyna się 10 Bahtów za pierwszych kilku kilometrów i idzie powoli w górę do około 30 THB.
Pomarańczowe
Małe nieklimatyzowane podmiejskie autobusy łączące np. Rangsit z centrum Bangkoku.
Niebieskie
Niebieskie klimatyzowane autobusy kosztują od 8 bahtów za pierwsze 8 kilometrów, cena idzie w górę powoli. Bardzo długa jazda przez miasto może kosztować około 20 THB. Pojazdy są dość stare i są średniej jakości.
Różowe
Nieklimatyzowane, dość stare, kursują po wszystkich dzielnicach Bangkoku.
Czerwone
Autobusy te nie mają klimatyzacji, jeżdżą z otwartymi szybami. Najtańsze, kosztują około 6.5 THB. Są stare i najgorszej jakości.
Zdążają się darmowe linie dotowane z budżetu państwa, autobusy tie oznaczone są specjalną niebieską naklejką w napisem w języku tajskim nad drzwami.
Białe
Nieklimatyzowane z ustalaną cena za cała trasę około 6 THB. Jakością podobne do czerwonych.
Zielone
Te nieklimatyzowane autobusy przypominają jeżdżące puszki, są małe i zatłoczone. Bilety są w tej samej ustalonej cenie za cała trasę. Jazda w nich to żadna przyjemność.
Żółte
Nowoczesne klimatyzowane, często kursują na lotnisko.
Bezpieczeństwo
Kierowcy autobusów znani są z agresywności i szybkiej jazdy, w Tajlandii panuje zasada kto ma większe maszynę ten pierwszeństwo. Dodatkowym problemem jest zażywanie przez nich amfetaminy, w postaci tabletek nazywanych Jaa Baa (tł. szalona medycyna), powoduje iż jeżdżą nieostrożnie i nie liczą się z innymi. Jeśli przechodzisz na drugą stronę ulicy i widzisz autobus poczekaj, widziałem już parę razy na własne oczy osoby potrącane przez autobusy.
Podczas jazdy wystarczy, że będziesz się trzymać poręczy, aby być bezpiecznym podczas gwałtownego nieprzewidywanego hamowania.
Osobiście uważam, że podróżowanie autobusem w Bangkoku podczas wizyty turystycznej jest zbędne, trzeba poświecić wile czasu na czekanie, oraz stanie w korkach ulicznych, dodatkową niewygodą jest upał. Podróż w godzinach szczytu zatłoczonym autobusem bez klimatyzacji to też żadna przyjemność.
Specjalne pospieszne autobusy BRT
W Bangkoku znajdziemy specjalną linię pośpiesznych autobusów BRT. Specjalna 16 km trasa przeznaczona tylko dla tych autobusów ma dwanaście stacji. Linia na trasie Satrorn z Ratcharuek ma połączenie ze stacją BTS Skytrain Chong Nonsi oraz BTS Talat Phlu.
Autobusy kursują:
– co 5 minut w godzinach szczytu (06.30 – 09.30 i 16.00 – 20.00)
– 10 minut poza godzinami szczytu.
Bilety kosztują pomiędzy 12-20 THB.