Taxi w Bangkoku jest niedrogie, za dystans 10 km płaci się około 80-90 THB. Są wygodne i klimatyzowane. Jedynym utrudnieniem są niestety sami kierowcy, którzy dość często próbują kombinować żądając z góry wysokie ceny, szczególnie na lotnisku licząc na nieświadomość świeżo przybyłych turystów. Obowiązkiem każdego jest włączenie licznika, nie ma czegoś takiego jak ustalone z góry z ceny bo to jest ‘Airport Taxi’ ( a tak się tłumaczą oszuści) – to oddzielny temat. Lotnisko dysponuje swoimi samochodami o nazwie ‘AOT limusine’, które mają ustalony cennik, nie wyglądają one jak taksówki, ale normalne nieoznakowane samochody.
Bangkokijskie taksówki są wręcz kolorowe i łatwo je dostrzec.
Gdzie łapać taxi na lotnisku w Bangkoku
Na lotnisku Suvarnabhumi (wymowa – sułanapum) po przejściu przez punkt imigracyjny i odbiorze bagażów, turyści udają się do kolejki na pierwszym piętrze (czyli parterze) przy bramach 4,7 i 8 aby kupić oddzielny bilet na taxi. Za ten serwis trzeba zapłacić 50 THB i w czekać w kolejce. Oczywiście wcześniej będziesz potrzebować tajskiej waluty, którą wymienić można najlepiej na najniższym piętrze w kantorze sieci SuperRich zaraz obok kas kolejki lotniskowej Airport Link. Dostępne są też bankomaty.
Z kierowcą należy umówić się aby włączył licznik przed wejściem do taxi. Za trzaśniecie drzwiami 35 THB i dalej licznik podskakuje co 2 bahty. Cena do centrum to koszt 200-300 THB. Jeżeli wylądowaliście w godzinach popołudniowych bądź nocnych nie musicie jechać autostradą piętrową tzw. Tollway albo Expressway. Kierowca zazwyczaj chce jechać górą bo jest szybciej. To dodatkowa opłata około 50-100 THB w zależności od punktu docelowego.
Jest możliwość ominięcia tej kolejki i opłaty, czasem robi się bardzo tłoczno i trzeba długo czekać. Wystarczy wjechać na samą górę do terminala odlotów, wyjść na zewnątrz, przejść przez ulicę i pokonać jednostronnie okręcane barierki. Tutaj podjeżdżają taksówki wyrzucające ludzi do hali odlotów i chętnie od razu zabierają z powrotem kogoś, gdyż nie muszą dalej czekać w kolejce na dole. Oczywiście przed wejściem do pojazdu należy upewnić się, że kierowca pojedzie z włączonym licznikiem, jak będzie cos kombinować, spokojnie dziękujemy i podchodzimy do następnego, a biedzie ich tam sporo, więc nie powinno być problemu.
Update: według ostatnich doniesień znajomych i czytelników podobno na górze koło bramek stoją strażnicy i nie pozwalają osobom wychodzącym z ‘Arrivals Hall’ na przejście na drugą stronę. Więc pozostaje jednak pójść do kolejki na dole.
Na co należy zwracać uwagę
– przygotuj sobie wcześniej adres, kierowcy często przytakną głowią, że wiedzą gdzie maja jechać a później okazuje się, iż albo źle zrozumieli (tonalność języka tajskiego daje we znaki) albo po prostu zgubili się, znają mniej więcej rejon ale dokładnego miejsca docelowego już nie. Najlepiej przygotować adres po tajsku, hotele maja na swoich stronach wersję w ich języku, telefon też może być przydatny, kierowca będzie dzwonić w razie problemów z odnalezieniem miejsca.
– przygotuj kwotę 200-400 THB w banknotach po sto bahtów, jeśli wyciągniesz 1000 THB kierowca może nie mieć reszty.
– uważaj na nielicencjonowanych kierowców, zaraz po wyjściu i odbiorze bagażu czają się na 2 piętrze i zagadują ‘Where you go?’. To ludzie operujący prywatnymi samochodami, bez pozwoleń itp. Strasznie naciągają i należy ich unikać.
Limuzyna AOT
Dla wygodnych szukających dobrej jakości serwis jest opcja wynajęcia transportu z AOT (Airport of Thailand). Limuzyny oznakowane logiem AOT są jedynymi licencjonowanymi pojazdami na lotnisku poza taksówkami. Serwis działa przez 24 godziny na dobę, 365 dni w roku.
Poza Bangkokiem, serwis sięga aż do Pattaya, Ayutthaya i okolic. Aby zamówić samochód wystarczy podejść do ich jednego z ich biurek znajdujących się na hali przylotów.
Można zrobić też rezerwację przez Internet na ich stronie tutaj.
Problemy z kierowcami w Bangkoku
Czasem zdarzają się problematyczni kierowcy, którzy natrętnie chcą nas oszukać. Jest parę sposobów, aby złożyć na nich skargę, za która dostają karę pieniężną, upomnienie, a w gorszych przypadkach tracą licencje.
1. Na bilecie uzyskanym w kolejce wypisane są wszystkie jego dane wraz z numerem telefonu przyjmującego skargi.
2. Dodatkowo w każdej taksówce są te dane, na drzwiach tylnych pod szybą mamy nr rejestracji, a z przodu przy przedniej szybie po lewej stronie znajduje się licencja kierowcy z jego numerem, imieniem oraz nazwiskiem. Należy te dane zanotować, najłatwiej zrobić zdjęcie telefonem i zadzwonić pod linię 1584 (Land Transport Department Hotline), lub 1197 (numer policyjnej drogówki). Na drzwiach taxi znajduje się także numer pod którym można raportować złych kierowców.
3. Rząd utworzył specjalną aplikację o nazwie ‘DLT Check In’ na smartfony, przy pomocy której można wysłać zdjęcia lub wpisać dane i opisać problem. Aplikacja na Iphona, oraz na Androida.
Mały tip
Jeśli jesteś głodny po przylocie i nie spieszysz się, możesz udać się na stołówkę na lotnisku Suvarnabhumi. Nie boj się cen, ten food court jest z lokalnymi normalnymi cenami, przecież pracownicy lotniska musza też gdzieś jeść. Znajduje się on w sprytnym miejscu, o którym mało ludzi zdaje sobie sprawę i płaci krocie za posiłek w głównym terminalu.
Po wyjściu z odprawy bagażowej skręć w lewo i zjedz na 1 piętro (w Tajlandii to będzie parter) i idź w kierunku bramy nr 10. Dosłownie na samym końcu w samym rogu zaraz przy windzie znajduje się ta stołówka z bardzo dobrą selekcją tajskiej oraz innych azjatyckich kuchni. Najeść można się już za 50 THB. Smacznego!