Metro w Bangkoku Metropolitan Rapid Transit lub MRT, powszechnie nazywane przez Tajów zostało otwarte w roku 2004. Z 34 rozwijającymi się stacjami i dwoma liniami oferuje transport wzdłuż stolicy Tajlandii z przepustowością około 300.000 osób dziennie. Podziemne pociągi MRT krzyżuj się z naziemną kolejką BTS Skytrain przy stacjach: BTS Asoke – MRT Sukhumvit, BTS Sala Daeng – MRT Silom oraz BTS Chatuchak – MRT Mo Chit, oraz ze stacją pociągu na lotnisko Suvarbhumi Airport Link: MRT Petchaburi – Makkasan.
Linie MRT
MRT jest jednym z najpopularniejszych środków publicznego transportu w Bangkoku, posada aktualnie 2 linie: Blue Line 18 podziemnych stacji od 2004 roku, oraz Purple Line 16 naziemnych stacji otwartych w sierpniu 2016. Pociągi odjeżdżają średnio, co 5-7 minut od godziny 6 rano do północy.
Stacje MRT
Wszystkie stacje MRT w Bangkoku zazwyczaj są łatwo rozpoznawalne, w postaci chromowych zadaszonych budynków. Bardzo łatwe do znalezienia podłączone do BTS Skytrain, zazwyczaj położone w bliskiej odległości pod ziemią dostępne ruchomymi schodami.
Stacje metra w Bangkoku są zazwyczaj dostępne z poziomu gruntu, a następnie kierują się eskalatorami do podziemia. Przy każdym wejściu jest skaner i strażnik. Możesz zostać poproszony o otwarcie bagażu, celem kontroli bezpieczeństwa, co czasem jest niewygodne i trudne z dużym bagażem, ale generalnie strażnicy są bardzo uprzejmi. Wystarczy rozpakować jedną sekcję i pozwolić im poświecić latarką.
Bilety na Metro MRT w Bangkoku
Po pierwsze nie jest to bilet. W specjalnych automatach można nabyć jedno-przejazdowe zwrotne plastikowe tokeny w kształcie okrągłych żetonów wielkości monety. Są one dostępne też przy kasach wewnątrz stacji zaraz przy barierkach.
Bilety jednorazowe
Aby nabyć taki token wystarczy podejść do maszyny wybrać stację docelową i wrzucić do niej pieniądze. Każda maszyna ma duży ekran dotykowy, który jest dostępny w języku tajskim i angielskim. Należy go dotknąć, aby uaktywnić i nacisnąć „English” w prawym górnym rogu. Na ekranie wyświetli się mapa pokazującą stacje. Wciskamy kółko obok nazwy, pojawi się cena, wrzucamy pieniądze i otrzymujemy bilet. Można, też podejść do kas, powiedzieć stację docelową i bezpośrednio zapłacić.
Do metra wchodzimy przez bramki, należy przyłożyć token z prawej strony do czujnika, który aktywuje i otwiera barierkę. Gdy wysiadamy wrzucamy żeton, aby otworzyć bramkę. Jeśli zdarzy się pomyłka np. kupimy bilet na bliższą stacje a chcemy wysiadać dalej, wystarczy pojeść do kas, wytłumaczyć sytuację i poprosić o dopłatę.
Ceny za jednorazowy przejazd zaczynają się od 16 do 42 Bahtów.
Karnety 1-30 dni
Oprócz jednorazowych tokenów mamy karty 1,3 i 30 dniowe, upoważniające przejazd na wszystkich stacjach. Cena odległości między stacjami nie ma tu znaczenia jedynie czas ważności karnetu.
Karnety 1-3 dniowe to dobry wybór dla turystów zwiedzających Bangkok i planujących przemieszczanie się po linii metra.
Ceny:
– Bilet 1 dniowy 120 THB
– Bilet 3 dniowy 230 THB
– Bilet 30 dniowy 1400 THB – dobra opcja dla osób codziennie korzystających z metra, np. studentów, czy pracowników dojeżdżających do pracy.
Karty MRT na doładowanie
W kasach stacji Merta w Bangkoku można nabyć także karty na doładowanie, ważne są one 5 lat od momentu ostatniego użycia. W przeciwieństwie do karnetów dniowych gdzie nie ma znaczenia ilość przejechanych stacji, karty na dołowanie działają podobnie jak jedno-przejazdowe tokeny, czyli cena zależy od ilości stacji. Maksymalny balans na karcie to 2000 THB.
Osobiście używam tego typu biletu gdyż nieregularnie jeżdżę metrem, zawsze mam na koncie paręset Bahtów, jest to wygodne, gdyż nie muszę czekać w kolejkach, w szczególności w godzinach szczytu tylko od razu udaję się do barierek, przykładam kartę i udaję się na peron.
Bilety na Merto MRT w Bangkoku dla dzieci
Dzieciom do 14 roku życia, o wzroście pomiędzy 91- 120 cm przysługuje zniżka 50%. Natomiast poniżej 90 cm przejazdy są darmowe.
Zniżka dla studentów
Studentom do 23 roku życia, uczącym się na jednej z uczelni w Bangkoku lub Tajlandii, przysługuje zniżka 10%.
Porady
– Na peronie znajduje się żółta linia, której nie można przekraczać.
– Namalowane strzałki na stacji wskazują miejsce ustawiania się kolejki, tutaj panuje pełna kultura, ludzie ustawiają się po kolei bez przepychanek.
– Jeśli pomylisz stacje, zagapisz się i pojedziesz dalej, wystarczy że przejdziesz na druga stronę peronu poczekasz na metro z drugiej strony wrócisz na pożądaną stację. Nie ma tu limitu czasu, więc nie ma żadnych dopłat.
– Każda stacja ma około 4 wejść/wyjść oddalonych od siebie parędziesiąt metrów. Jeśli chcemy dostać się do określonego budynku lub Soi warto wcześniej sprawdzić, z której strony wyjść, gdyż przejście na ulicy może być z zupełnej strony, lub bardzo zakorkowane przez uliczny ruch.
Na przykład chcę dostać się na Soi 28 ulicy Ratchadapisek, przed przejściem przez barierki spoglądam na mapę i sprawdzam numer wyjścia, w tym wypadku to nr 3.
– Numery wyjść są także miejscem umawianych spotkań ze znajomymi.
– Na stacjach MRT Sukhumvit, Chatuchak, Pahon Yothin, Kamphaeng Phet, Pra Ram 9 znajdują się podziemne małe Metro Mall centra handlowe ze sklepami.