Niewątpliwie najszybszym środkiem publicznego transportu w Bangkoku są motorowe taksówki. Postoje, punkty odbioru klientów znajdują się praktycznie na każdym rogu, przy apartamentach, kondominiach, szkołach, shopping mallach, stacjach BTS/MRT itp. Taksówki te używane są zazwyczaj to krótkich podwózek, ale i też na dłuższe dystanse, kierowcy to specjaliści żąglowania w ciężkim traffiku między samochodami, wymijają korki, często też jeżdżą po chodnikach oraz pod prąd, dla nich zasady ruchu nie mają znaczenia, liczy się szybkość dojazdu do miejsca.
Sam dość często korzystam z tego środka transportu, gdy spieszę się, lub mam do pokonania ciężki korek na drogach, w którym normalna taksówka ugrzęzłaby na godzinę. Czasami zdarza się zgubić w gąszczu Soiów Bangkoku, wtedy wołam kierowcę na motocyklu, który podwiezie mnie do punktu orientacyjnego.
Należy też pamiętać, iż Moto Taxi nie jest najbezpieczniejszym środkiem transportu, zdarzają się wypadki.
Gdzie można znaleźć Moto Taxi w Bangkoku
Praktycznie wszędzie, na każdym rogu i przy węzłach komunikacyjnych, na początku i końcu Soi. Są tak popularne, że Tajowie zamiast przejść się do 7-eleven 200 metrów wolą zapłacić 20 Bahtów za podwózkę.
Kierowcy motorowych taksówek są łatwo rozpoznawalni, noszą kolorowe kamizelki z numerami oraz nazwą ich rejonu. Najpopularniejsze kolory to pomarańczowy, różowy, zielony, żółty, niebieski. W punktach odbioru panują pewne zasady, kierowcy mają swoją kolejkę, odbierają klientów według wewnętrznie ustalonej między nimi kolejności.
Zamawianie Moto Taxi przez aplikację
Istnieje też aplikacja GrabBike, za pomocą, której można zamówić motor prosto pod naszą lokalizację, jest to bardzo przydatne, jeśli w naszym otoczeniu nie ma pobliskiego posterunku. Jest to też dobre rozwiązanie, jeśli nie znasz ceny, aplikacja ją wylicza, a jeśli podepniesz kartę transakcja odbędzie się bezgotówkowo, bez problemów z wydaniem reszty itp.
Cena czasem jest nawet niższa niż tradycyjne motory z posterunków. Przykładowo, dodatnio odwiedziłem znajomych i potrzebowałem w drodze powrotnej podjechać do pobliskiej stacji MRT, na posterunku chcieli 40THB, a za GrabBike zapłaciłem 27 THB.
Kontakt z kierowcą jest łatwy za pomocą wbudowanego czatu. Aplikacja ma też w ofercie normalne samochodowe taksówki. Polecam, bardzo poręczna aplikacja, oraz co ważniejsze transakcje bezgotówkowe, nie ma możliwości być oszukanym przez kierowców.
Korzystanie z taksówek motorowych w Bangkoku
Nic trudnego, udajemy się do postoju mówimy gdzie chcemy jechać, wsiadamy na motor i jedziemy z kierowcą. Czasem wystarczy machnąć ręką, dać znak, aby kierowca odebrał nas z drugiej strony ulicy, czy innego punktu.
Doradzam, aby przed odjazdem upewnić się dokładną cenę. Kierowcy czasem oszukują turystów. Cenniki, lecz najczęściej w języku tajskim znajdują się na postojach.
Ceny przejazdów Moto Taxi
Tutaj nie ma targowania, ceny za przejazdy taksówkami motorowymi w stolicy Tajlandii są z góry ustalone. Można ją sprawdzić na postoju, lub jeśli nie znacie tajskiego najlepiej zapytać się wcześniej u znajomego Taja. Koniecznie ustalajcie cenę przed przejazdem. Warto też mieć odliczone drobne, kierowcy czasem nie mają jak wydać reszty.
Rząd ustalił system wyceniania przejazdów, za pierwsze 2 km nie powinno zapłacić się więcej niż 25 Bahtów. Po przejechaniu tego dystansu trzeba będzie zapłacić 5 Bahtów dla kolejnych 3 do 5 kilometrów. Potem kolejnym przedziałem jest 6-15 km, za który płaci się 10 THB za każdy kilometr. Jeśli masz do pokonania dystans ponad 15 kilometrów, najlepiej negocjować z kierowcą.
OK. Ile trzeba zapłacić, jeśli mam do przejechania 4 km? To proste: 25 + 5 + 5 = 35 THB. Zwykle kierowca jednak weźmie 40-50 THB.
Bezpieczeństwo przejazdów Moto Taxi
Pomimo iż kierowcy są wprawieni, znają dobrze teren i jeżdżą codziennie godzinami, czasem zdarzają się wypadki. Zakładanie kasku jest obowiązkowe (kara do 1000 THB za brak), lecz nie zawsze pasażerowie je dostają, w tym wypadku należy upomnieć się, lub zmienić kierowcę. Kobiety, studentki w spódniczkach często siadają bokiem na motor, nikt tutaj zbytnio nie przejmuje się bezpieczeństwem, potrafią jeszcze bawić się telefonami podczas jazdy.